Skip to content

De gids voor de toeleveringsketen

Een slimme inkoopstrategie is voor uw bedrijf even belangrijk als het geheim van succesvolle producten. Het maakt uw bedrijf efficiënter, kosteneffectiever en uiteindelijk succesvoller. Met een duurzame en goed doordachte inkoop kunt u elke toekomstige uitdaging aan.

Inkoopbeheer en -strategie met globale partners

De juiste inkoopstrategie is van cruciaal belang voor het zakelijk succes van uw onderneming. Hier komen factoren samen die elkaar aanvullen. In detail streeft de inkoopstrategie deze doelen na:

  • Meer efficiëntie

  • Minimaliseren van kosten

  • Risico's beperken

  • Concurrentiepositie versterken

Elk bedrijf heeft zijn eigen bedrijfscultuur, werknemers en vervaardigde producten. Daarom bestaat er geen blauwdruk voor een inkoopstrategie die op elk bedrijf kan worden toegepast.

In onzekere tijden onder invloed van wereldwijde politieke gebeurtenissen, toenemend protectionisme, weersverschijnselen en de coronapandemie wordt een betrouwbare bevoorrading met materialen en grondstoffen voor uw bedrijf steeds belangrijker.

Of u nu een wereldwijde leverancier of een lokale leverancier bent, het is van cruciaal belang dat uw inkoop vrij is van verstoringen en onderbrekingen. Wij laten u zien hoe u de toeleveringsketens in uw bedrijf kunt organiseren en geven u advies over waar u op moet letten.

 

 

De juiste inkoopstrategie

Productiebedrijven uit verschillende bedrijfstakken zijn nauwelijks vergelijkbaar. Zij leveren bijvoorbeeld aan markten in de automobielsector, de medische technologie, de industrie en de elektrotechniek. Als het gaat om de inkoop van grondstoffen, materialen en componenten, zijn er gemeenschappelijke kenmerken die voor elk bedrijf gelden. Deze omvatten deze criteria als generieke termen:

  • Aantal mogelijke leveranciers

  • Locatie van levering

  • Soort van in te kopen goederen

Of een wereldwijde leverancier of vele kleine leveranciers uiteindelijk de beste oplossing is, hangt af van wie uw toeleveringsketen veilig en betrouwbaar kan maken. In het volgende willen we elke inkoopstrategie nader bekijken.

Aantal mogelijke leveranciers

Met dit criterium bepaalt de onderneming het aantal leveranciers. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen: single sourcing, dual sourcing en multiple sourcing

Hoewel een wereldwijde leverancier een hechte leveringsrelatie vertegenwoordigt, is de afhankelijkheid hier groot. Met een tweede leverancier wordt het risico aanzienlijk verminderd. Bij multiple sourcing wordt het bestelrisico over meerdere schouders gespreid, maar is tegelijkertijd uitgebreide coördinatie vereist.

Plaats van levering

Hier geeft de onderneming aan uit welke regio's de leveranciers komen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen lokale, nationale en wereldwijde inkoop.

Lokale en nationale inkoop betekenen korte transportafstanden en uniforme wettelijke voorschriften. Wereldwijde inkoop daarentegen biedt een grotere verscheidenheid aan mogelijkheden. Bij internationale inkoop moet rekening worden gehouden met verdere routes en internationale uitdagingen.

Soort goederen dat wordt ingekocht

Afhankelijk van de schaal van productie wordt voor materialen en onderdelen een onderscheid gemaakt naar:

Grondstoffen en afzonderlijke onderdelen kunnen gemakkelijk worden vergeleken en bij verschillende leveranciers worden besteld op basis van prijs en kwaliteit. Als componenten of complete systemen moeten worden geleverd, vereist de uitwisseling van knowhow een nauwere leveranciersrelatie.

 

Besluitvormingskader voor leveranciersbeheer

In het kader van de bedrijfsstrategie bepaalt de directie de aanpak voor de inkoop van grondstoffen, materialen en componenten. In dit verband worden het inkoopobject en de leveringsbron benoemd. In een eerste stap worden leveranciers geïdentificeerd die aan de eisen voldoen. Nadat de kandidaten zijn beperkt en geanalyseerd, wordt de groep leveranciers geëvalueerd en worden contracten gesloten. Een permanente controle controleert de selectie van de beste leveranciers.
 
 

Flexibiliteit in de toeleveringsketen

Of men nu één wereldwijde leverancier selecteert of de voorkeur geeft aan veel leveranciers, heeft in eerste instantie weinig invloed op de flexibiliteit van de toeleveringsketen. Als alles werkt, zijn er in beide gevallen geen problemen. Maar wat betekent flexibiliteit op het gebied van inkoop voor uw bedrijf?

Flexibiliteit is het vermogen van uw toeleveringsketen om zich aan te passen aan verstoringen of onderbrekingen en binnen een redelijk tijdsbestek en tegen zo laag mogelijke kosten de nodige wijzigingen aan te brengen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Interne flexibiliteit

  • Externe flexibiliteit

 

Zowel uw bedrijf als uw leveranciers moeten in staat zijn adequaat en snel te reageren op uitdagingen van welke aard dan ook. Als zich problemen voordoen met een van de partners in de waardeketen, moet dat openlijk worden gecommuniceerd. Tegelijkertijd is het van cruciaal belang dat uw bedrijf in een zo vroeg mogelijk stadium afwijkingen bij leveranciers herkent en gerichte tegenmaatregelen kan nemen.

Flexibele leveringsketens moeten ook stabiel zijn en, hoewel kostenbewust, manoeuvreerruimte hebben mocht zich een probleem aandienen. Deze vier factoren zijn nuttig om uw waardeketen te stabiliseren en tegelijkertijd flexibel te houden:

  1. Voldoende capaciteit

  2. Evenwicht

  3. Productie met overcapaciteit

  4. Voldoende werknemers

 

Toonaangevende producent van spoelen en elektronica uit Zwitserland

.

De KUK Group produceert op zes locaties in Europa en Azië, waardoor er voldoende capaciteit beschikbaar is in verschillende regio's. Dit zorgt voor evenwicht bij eventuele storingen in afzonderlijke landen. Door de productie van maatwerkcomponenten met een hoge precisie is redundante productie met voldoende goed opgeleide medewerkers een vanzelfsprekendheid.

 

Risico's en kosten in de toeleveringsketen

.

Het maakt niet uit of één wereldwijde leverancier verantwoordelijk is voor uw inkoop of dat u de levering verlegt naar meerdere partners. Elke keten van leveranciersrelaties brengt risico's met zich mee en is vatbaar voor hogere kosten. Enkele van de belangrijkste uitdagingen zijn:

 

  • Geografische risico's op inkoopmarkten: Overstromingen, aardbevingen, natuurrampen

  • Politieke onzekerheden en toenemend protectionisme

  • Douanebeperkingen

  • Een gebrek aan knowhow op het gebied van flexibiliteit en dynamiek als gevolg van verouderde structuren

  • Voorbereid zijn op een efficiënte toewijzing van schaarse middelen in tijden van crisis

  • vertraging in geval van knelpunten in de aanvoer

  • Onvoldoende informatiestromen / gebrek aan systeem-ondersteunde processen door verouderde software of dichtgeslibde structuren

  • Ontbrekende certificeringen

 

Het delen van informatie binnen uw leveranciersketen kan een aantal van deze problemen verhelpen.

 

Bij inkoop worden kosten gemaakt die in veel gevallen moeilijk te controleren zijn. Het gaat bijvoorbeeld om:

  • Logistieke kosten

  • Personeelskosten

  • Kosten voor het weggooien van goederen als gevolg van slechte planning of onjuiste marktbeoordeling

  • Kosten voor opslag en inventaris

  • Verpakkingskosten

  • Infrastructuurkosten

  • Kosten voor verzekering, douane, belastingen

  • Certificeringskosten

  • Flexibiliteitskosten voor bijvoorbeeld consignatievoorraden of buffervoorraden

 

Bij volatiele markten of crises leidt een plotselinge verandering in de vraagsituatie van eindafnemers, in de keten van leveranciers tot een "bullwhip effect".

Dit betekent dat tekorten in het aanbod leiden tot een kunstmatig verhoogde vraag, zozeer zelfs dat producenten ontregeld raken.

Het resultaat is stijgende kosten voor alle betrokkenen, omdat de "normale keten van leveranciers" uit balans is.

Voorbeeld van vermijdbare kosten uit de elektrotechnische industrie

Alleen al het gebrek aan snelheid zorgt in de halfgeleiderindustrie voor een opmerkelijk kosteneffect. Volgens de "Wet van Moore" worden halfgeleiders tijdens het ontwikkelingsproces permanent goedkoper gemaakt of nemen hun prestaties toe. Dit betekent dat oudere chips binnen de toeleveringsketen aan waarde verliezen als de transporttijden onnodig worden verlengd..

 

De toeleveringsketen draaiende houden

Een goed functionerende keten van leveranciers vereist dat uw bedrijf over een veerkrachtige logistiek beschikt. Het is essentieel om geschikte structuren te creëren op basis van state-of-the-art technologie. Uw ERP moet in staat zijn verstoringen in een vroeg stadium te detecteren, zodat er geen productieverlies of stilstand optreedt. Maar hoe helpt technologie u om uitdagingen te identificeren en tegen te gaan?

In het verleden was het ERP-systeem in veel bedrijven gebaseerd op de handmatige invoer van geëvalueerde gegevens. Hierbij werden verschillende bronnen gebruikt die zelden rechtstreeks met elkaar in een netwerk waren verbonden. Dit veroorzaakte vertragingen met als gevolg dat het veel te laat was om te reageren zodra zich problemen voordeden. Het gebruik van overkoepelende digitale technologie in uw bedrijf is een investering in de toekomst. Het stelt het management in staat sneller te reageren en tegelijkertijd belangrijke gegevens te verstrekken aan partners in de toeleveringsketen.

Deze maatregelen zorgen voor een flexibele toeleveringsketen

  1. Transparantie van begin tot eind voor het volgen van veranderingen in partnerbedrijven

  2. De capaciteiten van leveranciers kunnen in real time worden aangepast

  3. Intensief overleg met branchegenoten en permanente gegevensuitwisseling met leveranciers over veranderingen

  4. Gebruik van kunstmatige intelligentie door digitaal genetwerkte processen in productie en controle

 

Logistiek en milieu

Duurzaamheid en milieubescherming staan steeds meer op de voorgrond bij aanbestedingen. In de logistieke sector ligt de nadruk vooral op energie-efficiënte voertuigen en het spaarzaam omgaan met hulpbronnen. Om de logistiek duurzamer te maken, worden processen voortdurend herzien en gewijzigd. Dit geldt met name voor het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Tegelijkertijd moet milieuvriendelijk karton uit ecologisch gecertificeerde houtteelt het gebruik van plastic voor een groot deel vervangen. Duurzame logistiek is namelijk niet alleen goed voor het milieu, maar helpt ook de economie om kosten te besparen.

 

Voorbeeld KUK Group

De Zwitserse KUK Group is een voorbeeld uit de elektrotechnische industrie om te laten zien hoe een wereldwijde leverancier door consequent handelen zijn klanten in vele landen met succes bevoorraadt. De basisvoorwaarde is een toereikende voorraad grondstoffen bij de inkoop. Daardoor kunnen leveringsverplichtingen ook op korte termijn worden nagekomen.

In de spoelenindustrie is dit een belangrijke factor.

In de spoel- en elektronicaproductie is flexibiliteit een belangrijke factor. Als mondiale leverancier zijn wereldwijde aanwezigheid en optimaal op de klant afgestemde productielocaties belangrijke voorwaarden voor klantnabijheid en hoge leveringssnelheden. Deze factoren vormen een aanvulling op de inkoopvoordelen:

  • Groot volume materiaalmagazijn met een omzet van 500 ton koper per jaar

  • Uitgebreid voorraadassortiment bestaande uit 5.000 verschillende componenten

  • Tracking van componenten

  • gecertificeerd milieubeheer

Dit maakt het mogelijk om oplossingen op maat te implementeren, afgestemd op de klant. De KUK Group heeft een uitgebreide know-how in het verplaatsen van productie en het opzetten van productielijnen in het buitenland. Bovendien zorgt een netwerk van toeleveranciers bij de inkoop voor de beste voorwaarden voor de klanten.

Conclusie

De juiste strategie bij de inkoop van grondstoffen, materialen en componenten is een doorslaggevend concurrentievoordeel. Het maakt niet uit of één wereldwijde leverancier of vele leveranciers uw bedrijf bedienen. Het is belangrijk om de keten van uw leveranciers te analyseren en in een tweede stap te zorgen voor voldoende flexibiliteit. Het is belangrijk om de risico's en kosten van leveranciers en logistiek tot een minimum te beperken. Als de keten van uw leveranciers soepel functioneert en in overeenstemming is met duurzame logistiek, heeft u aan alle voorwaarden voldaan om met succes op de markt te concurreren.

Bezorgd over uw Aziatische toeleveringsketen?